Waarom vitamine D?

Dat vitamine D goed voor je is, wist je natuurlijk al. Maar nu blijkt dat vitamine D nog veel meer goeds voor ons in petto heeft. Hier zijn 12 argumenten om vitamine D te gaan slikken.

Vitamine D afvallen Nijmegen

1: Je hele lichaam heeft het nodig want vitamine D is geen “gewone” vitamine, maar een zogenoemd pro-hormoon. Een lichaamseigen stof die van invloed is op allerlei processen in je lichaam. Al je bedenkt dat de meeste lichaamsweefsel receptoren voor vitamine D bevatten, dan begrijp je dat een tekort de meest uiteenlopende gevolgen kan hebben. Daarom moet je dat zien te voorkomen.

2: Vitamine D geeft spierkracht en het helpt de spierkracht te behouden. En dan heb ik het niet alleen over de spieren in romp, armen en benen, maar ook over de hartspier. Spierzwakte en spierkrampen zijn de eerste symptomen van een tekort aan vitamine D. Moeilijk opstaan uit je stoel of lastiger de trap op lopen, zijn dan ook waarschuwingen van je lichaam. Bij oudere is de afname van spierkracht niet alleen door ouderdom maar deels ook door een vitamine D tekort.

3: Vitamine D houdt je brein in conditie en is goed voor je denkvermogen. Zo laat een onderzoek onder ruim 5500 Franse vrouwen van gemiddeld 80 jaar zien. De vrouwen die genoeg vitamine D binnenkregen, scoorde beter op testen van de hersenfuncties dan de vrouwen die weinig vitamine D binnenkregen. Een Brits onderzoek onder 65+ -er ondersteund dat. Daaruit blijkt dat een vitamine D tekort 60% meer kans geeft op achteruitgang van het denkvermogen.

4: Vitamine D bestrijd ontstekingen en is nodig voor je weerstand tegen infectieziekten. Je lichaam heeft de vitamine namelijk nodig om adequaat op ontstekingen te reageren. Zo zet vitamine D aan tot de vorming van een eiwit dat bacteriën onschadelijk maakt.

5: Vitamine D wordt in ons lichaam aangemaakt onder invloed van zonlicht. Hoeveel vitamine D dat is, is niet alleen afhankelijk van de zonnekracht, maar ook van je leeftijd, je huidskleur en je manier van kleden! De jonge huid van kinderen tot 4 jaar en de oudere huid van senioren produceren onvoldoende vitamine D. Daarnaast lopen die mensen niet vaak buiten komen het risico op een tekort, alsook de mensen die het lichaam buiten bijna helemaal bedekken. Mensen met een donkere huid maken in onze streken te weinig vitamine D aan, en die hebben daarom een grote kans een tekort op te bouwen. Al die mensen zouden dus ook ’s zomers dagelijks vitamine D supplement moeten gebruiken. Naast de normale voeding zouden we elke dag van het jaar 10 microgram vitamine D moeten nemen, net als kinderen tot 4 jaar.

6: Preventie. In Amerika wordt geen 10 microgram maar 15 microgram per dag aanbevolen. En in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zelfs 20 microgram. Dit omdat er aanwijzingen zijn dat vitamine D niet alleen goed is voor de botten maar ook andere gezondheidsvoordelen heeft, waarvoor een grotere hoeveelheid voor nodig is. Zo gaat een tekort aan vitamine D in het lichaam waarschijnlijk ook gepaard met een hoger risico op diabetes, hart- en vaatziekten, multiple sclerose, infecties en borst-, dikke darm- en prostaatkanker. Er zijn inmiddels duidelijke aanwijzingen dat mensen met voldoende vitamine D een lagere bloeddruk hebben en een kleinere kans op darmkanker.

7: Vitamine D helpt een depressie voorkomen en is van invloed op de hersenen. Zo hebben mensen met lage gehaltes aan vitamine D een grotere kans op depressie. Dit blijkt uit een Nederlands onderzoek onder bijna 1300 mensen van 65 jaar en ouder.

8: Vitamine D is belangrijk voor het evenwicht. Het bevordert de spierkracht en sterke spieren geven een betere balans. Daardoor heb je minder kans op valpartijen. Jaarlijks kunnen heel wat gebroken heupen voorkomen worden door de botten en de spieren te versterken met extra vitamine D.

9: Ook al slik je multivitamine, dan nog heb je vaak een apart vitamine D supplement nodig. Meestal zit er maar 2.5 of 5 microgram vitamine D in een multivitamine; dit kun je zien op de achterkant van de verpakking. Het verschil kun je met een apart supplement aanvullen tot de geadviseerde dagelijkse hoeveelheid. Een goede vitamine D is verkrijgbaar bij de betere drogist, apotheek of natuurwinkel en zijn verkrijgbaar in verschillende doseringen van meestal 2.5, 5, 10 of 20 microgram.

10: Vitamine D zorgt voor minder spierpijn. In studies is duidelijk aangetoond dat vitamine D bijdraagt tot de aanmaak van nieuwe spierweefsels ( vooral van de snelle type 2-spiervezels die kracht leveren) en de spierafbraak afremt. Bovendien zijn er duidelijke aanwijzingen dat sporters met voldoende vitamine D minder last hebben van spierpijn. Dat is goed nieuws voor sportievelingen.

11:’s Winters grote kans op een tekort. In Noord-Europa zijn de zonnestralen alleen van maart tot en met oktober intensief genoeg voor de vitamine D productie. Tussen elf uur ’s morgens en drie uur ’s middags is dan de zon hiervoor op z’n best. Vandaar het advies om in die periode elke dag een kwartier tot een half uur buiten te zijn. En dan zonder zonnebrandmiddel, want dat remt de aanmaak van vitamine D. Achter glas genieten van de zon is niet voldoende, want het glas houdt de uv-stralen tegen die nodig zijn voor de aanmaak van vitamine D. In de andere maanden van het jaar wordt in de huid nauwelijks vitamine D geproduceerd. Gelukkig maakt het lichaam in de zomerperiode wel een voorraad aan, maar dat is niet altijd groot genoeg, waardoor vooral aan het einde van de winter een tekort kan ontstaan.

12: Vitamine D geeft een langer leven. Epidemioloog Philippe Auteur en zijn medewerkers van het International Agency for Research on Cancer in Lyon toonden in een spraakmakend artikel een verband aan tussen vitamine D en de levensverwachting. De auteurs analyseerden de sterftecijfers uit 18 internationale onderzoeken naar het gezondheidseffect van vitamine D- supplementen. Hierbij werden de gegevens van in totaal 57.311 mensen aan een ingewikkelde berekening onderworpen. Hieruit bleek dat de groep die vitamine D had geslikt een 7% lager sterftecijfer had dan de groep die placebo’s of niets had geslikt. Met andere woorden; de mensen die de supplement hadden genomen, leefden langer.

Wil jij weten hoe het zit met jou vitamine en minerale inname? Denk jij dat je gezond eet? Wil jij een helder beeld krijgen van jouw eetpatroon? Doe dan nu de gratis voedingscheck!!!

Je krijgt naar aanleiding van de voedingscheck een duidelijk advies waarmee ook jij een energiek leven kan krijgen met een gezond gewicht.

Wat moet je doen:

Stuur een mail naar info@new-motion.com en je ontvangt het digitale voedingsdagboek. Noteer op de voedingslijsten wat je eet, dit doe je voor 5 dagen (Voor het gemak heb ik een voorbeeld voedingslijst ingevuld). Vul de lijsten zo eerlijk mogelijk in. Stuur jouw ingevulde lijsten retour naar New-Motion. Vervolgens maken we een afspraak en krijg je een helder beeld van je voedingspatroon.

Hallo Caroline,

“Het gaat goed met mij. Ik heb door de voedingscheck veel opgestoken.  Ik probeer zo min mogelijk smaakversterkers te nemen en gevarieerd te koken. Verder vind ik de kwaliteit van leven ook belangrijk en wil ik het zo mogelijk aanpassen en allert zijn op E nummers. Jij bedankt voor de duidelijke uitleg en het bewust maken van wat je eet”.

Hopelijk tot ziens Mevr. J. van Oppenraaij

New-Motion, samen met je voedingscoach in beweging!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s