Uitgeblust of uitgeput?

Wat drink jij voor de pep? Een slechte nacht of een middag-dip is zo weggewerkt met een energiedrankje. Zolang je maar niet overdrijft, zijn die drankjes echt niet slecht voor je gezondheid. Toch? Mmmm. Lees eerst even dit.

energiedrink afvallen Nijmegen

IEDEREEN drinkt tegenwoordig energy drinks, want sinds een paar jaar hebben ook volwassenen het effect ervan ontdekt.Niet vreemd, want een energiedrankje is een prima middel tegen vermoeidheid en helpt om de fysieke en mentale prestaties op te krikken. In een land als Frankrijk bijvoorbeeld is één op de vier gebruikers jonger dan 25 jaar, één op de drie tussen 25 en 44 jaar oud en één op de drie ouder dan 55 jaar.

Dat wijdverbreide gebruik was voor het Frans agentschap voor de Voedselveiligheid reden om de effecten van de stimulerende drankjes op de gezondheid nog maar eens te onderzoeken. En wat blijkt?

Energy drinks bevatten voor kinderen in ieder geval te veel cafeïne. Kinderen die per dag meer dan 2.5 mg cafeïne per kilo lichaamsgewicht consumeren, worden vaak angstig, zenuwachtig, geagiteerd en hyperactief. Ook hun slaap wordt verstoord door een te hoog cafeïne gebruik. Zwangere vrouwen kunnen zeker beter een middagdutje inlassen dan een paar blikjes energy drink weg drinken om de vermoeidheid tegen te gaan. Meer dan 200 mg cafeïne per dag is ronduit gevaarlijk. Het verhoogt de kans op een miskraam, kan leiden tot een vroegtijdige bevalling, een groeiachterstand van de ongeboren baby en aangeboren afwijkingen bij het kindje.

Een nare eigenschap van cafeïne is dat het de bloeddruk verhoogt. Voor mensen met een verhoogde bloeddruk is een energiedrank dan ook zeker geen geschikte oppepper. Is zo’n drankje dan slechter dan koffie? Ja, in energy drinks zit behalve cafeïne ook vaak taurine, een stof die het effect van cafeïne versterkt. En dat kan leiden tot een vernauwing van de kransslagaders. Verder: sporters die de drankjes gebruiken om hun prestaties te verbeteren kunnen last krijgen van hartritmestoornissen, vooral als ze daar aanleg voor hebben. En ook mensen met een slaapprobleem kunnen beter wegblijven van energy drinks. Inslapen wordt er moeilijker door en de slaapkwaliteit wordt stukken minder.

Detox afvallen Nijmegen

Toch maar koffie dan? Niet zwanger, geen verhoogde bloeddruk, geen hartritmestoornis en geen slaapprobleem? Ook dan is het beter om niet meer dan 300 mg cafeïne per dag te nemen. Dat zijn 3 tot 4 blikjes energiedrank –  als je daarnaast geen koffie of andere cafeïne-houdende dranken drinkt. In een blikje energydrink zit ongeveer 80 mg cafeïne, net zoveel als een beker koffie. Een blikje cola bevat 33 mg cafeïne.

Maar koffie en cola hebben een groot voordeel: ze bevatten alléén cafeïne, en geen taurine en guarana, een bestanddeel dat ongeveer hetzelfde effect heeft als cafeine. Wie van die drie stoffen dagelijks te veel consumeert, kan last krijgen van hartkloppingen, hoofdpijn, beven, angst en slapeloosheid. Kortom, als je dringend toe bent aan een energie boost, neem dan een kop koffie. Zonder melk en suiker. Dat wel.

Peptalk: Energiedrankjes of energy drinks bevatten cafeïne; 12 tot 32 mg per 100 ml. Taurine, glucoronolacton, vitamine B,C of E, suiker of zoetstoffen en soms guarana of ginseng. De hoeveelheid suiker in een blikje van 250 ml is te vergelijken met zo’n 5 suikerklontjes. Dat zijn zo’n 45 kcal per 100 ml. De light varianten zijn gezoet met zoetstoffen.

(Bron:plusspecial)

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s