Weetjes en feiten!

Waterkers: De pittig smakende groente bevat meer voedingsstoffen per portie dan spinazie, kool, broccoli en andere groente, blijkt uit recent onderzoek. Waterkers is nog heel veelzijdig ook: voeg het groene plantje toe aan je omelet, roerbak-gerecht of smoothie voor een snelle shot ijzer, riboflavine, niacine, foliumzuur en vitamine B6, B12, C en K.

Waterkers afvallen Nijmegen

Ei: Doe mij zo’n eitje; een eitje voor het ontbijt? Doen! Het ei zit vol met eiwitten en daarnaast de B-vitamine choline, die bijdraagt aan een gezond zenuwstelsel en sterke hart- en bloedvaten. Elke dag een ei bij het ontbijt helpt je bovendien bij het afvallen. De eiwitten houden je gedurende ochtend langer verzadigd, waardoor je minder snel naar een vet- of suikerrijke snack grijpt. Ben jij bang voor een te hoog cholesterol? Eet alleen het eiwit, niet het eigeel.

gekookt ei afvallen Nijmegen

Witbrood: De kans op overgewicht neemt 40% toe als het enige brood dat je eet wit is. Gebruik volkoren-, spelt-brood als vaste basis voor je sandwiches of toast, en verlaag de inname van wit brood naar maximaal 1-2 sneetjes per week.

Cafeïne: De pre-work-out boost die het aantal calorieën verhoogt dat je naderhand verbrand. Als wielrenners een uur voor een rit een kopje espresso naar binnen werken, wordt hun ruststofwisseling (het aantal calorieën dat ze verbranden terwijl ze op hun kont zitten) met 15% verhoogd. Door het opslurpen van circa 270 milligram cafeïne (ongeveer de hoeveelheid in een kleine Starbucks-koffie) pluk je de vruchten na je work-out.

Koffie AfvallenNijmegen

Darmplagers: Gluten zijn eiwitten die in tarwe en andere granen voorkomen. Sommige mensen zijn overgevoelig voor deze eiwitten. Zij hebben coeliakie, een ernstige aandoening die zorgt voor ontstekingen in je darmen. Andere hebben weliswaar geen coeliakie, maar zijn wél gevoelig voor gluten. Ze krijgen pas last bij grote hoeveelheden gluten. Deze vorm van overgevoeligheid is lastig aan te tonen. Naar schatting kan 5 tot 10 procent van de mensen niet goed tegen gluten. Bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom loopt dat op tot 30%. Benieuwd of jij tot deze groep behoort? Eet tijdelijk glutenvrij onder begeleiding van een voedingscoach en kijk of je klachten verdwijnen.

Lactose is de suiker uit melk. Maar liefst 75% van de wereldbevolking krijgt hiervan buikpijn of diarree. In ons land kunnen de meeste mensen wél melksuikers verteren, omdat er het gewend zijn. Maar het kan geen kwaad om bij terugkerdende buikpijn de melk een tijdje te schrappen en te kijken of de klachten verminderen. Alternatieven zijn yoghurt, kwark, kerfir en harde kaas, want die bevatten nauwelijks melksuiker.

Fructose is de suiker die van nature in fruit voorkomt, maar ook door de voedingsindustrie veel wordt toegevoegd. Te veel vruchtensuiker leidt bij één op de drie Nederlanders tot problemen als diarree, buikpijn en winderigheid. Eet gewoon fruit, maar beperk toegevoegde suikers in snoep, koek, kant- en klaar producten.

Lekkende darm: Een ziekte waarbij je darmwand is aangetast (doorgaans door overmatig gebruik van antibiotica, alcohol, ontstekingsremmers en steroïden) en bacteriën, virussen, giftige stoffen en etensresten in je bloedbaan terechtkomen. Dat kan een opgeblazen gevoel en voedsel allergieën veroorzaken. Deze klachten kun je met probiotica en gefermenteerd voedsel verminderen. Wat is gefermenteerde voeding? Fermentatie werd oorspronkelijk louter toegepast om voedsel en drinken langer houdbaar te maken. Later kwam men tot de ontdekking dat er ook gezondheidsvoordelen waren verbonden aan het fermenteren van eten en drinken.

Door melkzuur producerende bacteriën worden zetmeel en suikers in eten en drinken omgezet in melkzuur, dat de rottingsbacteriën remt. Door fermentatie vinden er chemische omzettingen in plaats. Hierdoor wordt de voeding veranderd in beter te verteren bestandsdelen die verteringsenzymen opleveren, en ook “goede” bacteriën en voedingsstoffen.
Fermentatie is afgeleid van het Latijnse woord fermentare, dat laten gisten betekent.

gefermenteerd voedsel afvallen Nijmegen

Kunstmatige kleurstoffen: Het percentage waarmee onze gemiddelde inname van voedsel met kunstmatige kleurstoffen toegenomen is tussen 1950 en 2012 is 500%. Sommige synthetische pigmenten worden in verband gebracht met allergische reacties en zelfs met kanker. Vermijd om jezelf te beschermen voedsel met kunstmatige kleurstoffen die met naam en nummer op het label zijn aangegeven. Maar bedenk wel: het kan ook gaan om onschadelijke, natuurlijk gewonnen pigmenten zoals paprika en bietensap.

(Bron:Women’s Health)

New-motion, samen met je voedingscoach in beweging!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s